13 Jan 2013

Perkara yang student sangat suka!!~part 1

Disebabkan aku dulu pon pernah melalui zaman2 kegemilangan masa sekolah dulu so aku pon adelah pengalaman2 dan perkara2 yang boleh aku sharekan.  Aku rasa semua student pon akan dan pernah lalui benda yang sama.. *sila percaya 

So, malas nak berceloteh panjang. Meh kite bincangkan point pertama. Muahaha!! Macam masuk pertandingan berbahas pulak. *tak pernah masok pertandingan budak2 pandai nih. Sobs2.. Apakah? 

Korang perasan tak bila start jek sessi sekolah apalagi seronok ar kan.. Pertama terang2an dapat baju baru, kasut baru, beg sekolah baru.. Kalau boley luar dalam semua nak baru walaupon kadang2 benda tu tak penting or tak guna pon masa sekolah. Muahaha!! Paling best bila naik je sekolah kita mesti akan dapat buku baru.. Wahh.. Seronok ke? Untung dapat yang baru, dapat yang 2nd hand.. Tak dopek den nak tolong.. Tapi aku tak pernah dapat pinjaman buku teks. Sobs2.. Setiap tahun kena beli sebab aku anak tunggal so kenalah beralah dengan korangkan. Hikhik!!*fuuhhh... Seronoknya buku baru sebab still cantik, bersih dan wangi. Eh,ada ke?? Hehe! Tak seronoknya bila dah tak ada tempat nak simpan buku + aku rasa bilik aku dah macam library.. Lastly, aku sedekah jek kat owang.. 

Lepas tu biasanya awal2 sekolah cikgu belom sampai mood lagi nak mengajar. Dorang kena cari feeling dulu kot! Tapi ada aku kesah.. Seronok kot, boley main. Hewheww. Biasanya cikgu akan suruh kita buka buku and baca sendiri jek.. Boley gitu? Tapi nih masa sekolah rendah boley ar, naik sekolah menengah memang tak ar kan.. Hari pertama sekolah start jek dah abiskan bab 1. Hadoi!! Senak otak masa tu. Tapi takpe.. demi negara yang tercinta.. Eh, salah eh. Demi cita2 korang kena gigihlah kan. 

Ada jugak bestnya bila cikgu2 ada meeting. Muahaha!! Apa lagi, bermaharajalelalah kita kan? Kadang2 dek kerana ketiadaan guru sampai sekolah pon dah jadi macam zoo.. Hewheww.. Cikgu sibuk meeting anak murid sibuk dating. Eh, takde kot aku rasa.. Tak moh2..     Tapi kegembiraan memang cemburu dengan kita, bila jek meeting habis memang siap ar kan.. Apa lagi, segala kata cacian yang telah engkau berikan membuatku rasa kosong2...*lagu najwa latif.  Korang ingat cikgu yang tengah meeting tu seronok tinggalkan anak murid yang sememangnya sukar dikawal? Oohh.. tidak hokey!! Kalau badan dorang boleh belah dua memang dah dibuat agaknya. 

Malah, seronok juga kalau cikgu yang mengajar terpaksa MC kerana kurang sihat. Bila dengar jek ketua kelas kata,

"Cikgu tak datang, demam"

Bukan main bersorak korang ye.. Yelah.. Seronok kan cikgu takde mulalah amik kesempatan. Yang lelaki sibuk tawaf satu sekolah tayang muka2 machonya. Yang pompuan pulak sibuk berkumpul sambil baca majalah + mengumpat lagi!! Kelas kau Jah.. Tapi tengah seronok2 bersuka ria tiba2!! Datang pulak Cikgu Disiplin ganti cikgu yang MC tadi.. Muahaha!! Siap bawak rotan kau.. Apecer? Hilang dah umpat mengumpat, hilang gosip2.. Jejak je kaki Cikgu Disiplin tu dalam kelas semua automatik senyap sendiri. Semua mulalah buat2 bukak buku, buat2 study, buat2 tengah berbincang. Choii sangat kan.

Seronok jugak time kelas pendidikan jasmani tapi cikgu tak buat apa2 aktiviti sukan. Cikgu bawak korang pegi padang tapi bukan nak lumba lari 100 meter pecut ke, bukan nak main bola sepak @ bola jaring ke tapi cikgu ajak korang cabut rumput. Muahaha!! Boley?? Masa tu aku adalah paling happy kot sebab aku paling tak minat sukan. Tak suka lari, tak suka lompat2.. I is pemalu! Malu nak lari depan laki.. *kebenaran. Masa nih aku tau ada yang amik kesemptan cuba lari dan merayau pusing satu sekolah. Padahal cabut rumput tu pon bukan lama, bukan nak cabut satu padang pon. Cikgu saja jek tu buat syarat.. Atleast, ada jugak keluar peloh.

Korang nak tau paling aku suka is waktu rehat sebab aku kan kuat makan. *mata kelip laju2. Aku rindu bila kita berebut2 masa nak beli makanan, aku rindu bila sambal kicap tumpah kat baju, aku rindu bila nak makan mee goreng@nasi goreng dalam plastik. Kita gigit bucu dia and makan macam tu tanpa pakai pinggan. Seronok rasanya. Aku rindu bila waktu rehat aku akan beli jajan atau makanan and aku seludup bawak masuk dalam kelas (makanan ringan). Lepas tu makan dalam kelas. *keji punya perangai. 

Seronoknya lagi bila jadi student nih is bila meniru dalam ujian. Muahaha!! Ko ada?? Aku rasa kebanyakkan student mesti akan meniru walau pon sekali. Nak jumpa yang tak pernah tu jarang2 ada.. *terpengaruh cite pramlee. Tapi biasanya meniru nih masa ujian2 kecik@kuiz jek.. Meniru dalam exam besar memang cari nahas namanya. Cerita pasal meniru aku teringat salah satu peristiwa hitam dalam hidup aku.. *hitamlah sangat! Masa aku form 3.. Masa tu trial ke ujian biasa tah. Macam biasalah kan, tau tak tau aku akan still jawab jek dan tak akan ku biarkan kosong paper tu walaupon salah. Tengah syok2 layan kertas ujian tu tetiba belakang member aku panggil. Aku pon tolehlah, then dia tanya aku jawapan.. Belom sempat aku cakap apa2 tetiba cikgu sudah marah2 aku.. Cikgu nih tuduh aku meniru. Orang lain yang buat tapi aku yang dapat padahnya. Chooi sangat!! Last2 aku kena berdiri kat luar and tak boley amik ujian tu. Boley cenggituh?? Sungguh ketidakadilan.. Sobs2..

Tunggu sambungannya nanti... xoxo.




No comments:

Post a Comment

Tolong tinggalkan comment anda.. tapi peringatan!!
Tolong jangan tulis mengarut+kasar, ohkey?!!