17 Nov 2013

Doktor apa kau??!!

Assalamualaikum...

Eehh.. Jangan salah sangka pulak. Bukan haku doktor ye. Teringat pula janji2 nak share story masa aku nak confirmkan my pregnancy. Fuhh!! Kalau diingatkan balik memang stress gile tau. 

Aku bukan macam orang2 lain pegi sekali terus doktor cakap:

"Tahniah!! Awak pregnant blablabla.."

Yelah, aku tengok kawan aku ramai. Senang jek. Tetiba update facebokk. 

"Alhamdulillah.. Dah 4 weeks sebenarnya.."

Doktor pertama:

Pegi satu klinik ni kat Kluang juga. Kalau di ikutkan dari rumah aku memang jauh ok. Tapi memandangkan dah selalu pergi situ so kite serbu sanalah. Sampai2 kita register dulu tak lama kena panggil. So, masuk2 cite sume pasal dah buat test kat rumah and appear positif line kan. So, doktor scan but tak nampak apa2.. Then dia suruh pergi bilik air weewee.. Doktor pulak buat test then dia kata negatif. 

Hati terus sentap. So, cakap doktor dah buat test banyak kali and buat jugak yang digital punya. Dia still jawab:

"awak tengok sini negatif kan? So, awak punya test salah" 

"Tak payah test sendiri, lain kali datang sini jek"

Malas cakap banyak terus jawab "ok" then terus blah. Bahaha!! Takdelah.. Aku bukan takleh terima dia kata aku tak pregnant but tolonglah jangan bagi reason yang tak munasabah. Aku test dekat 10 test then semuanya positif takkan semua rosakkan? Apakehal bro.. Lainlah sepuluh test aku buat satu jek yang positif bolehlah kau cakap cenggitu. Poyo. Kekeke..

Masa dia buat test tu depan aku then benda tu tak abis bergerak lagi. Masih merah *sape pernah buat dia taulah* terus dia kata negatif. So, jawapannya kita tunggu lagi. So, kepada doktor lain kalau nak bagi reason bagi yang munasabah kalau kau tipu saintifik sikit pon bukan aku tau pon. Jangan serlahkan kesengalan anda di situ. *geram sangat ni*

Doktor kedua:

Pergi sini sebab kebetulan balik rumah mak mertua then malam sebelum balik kita pusing2 Batu Pahat. So, singgah pula klinik ini. Kalau yang pertama doktor india, kali ni doktor cina pulak. Masuk je jumpa doktor cerita kat dia tup tap tup tap dia suruh baring sebab nak scan. 

"U tengok sini rahim U kembang. So, I anggap U mengandung" 

Aku is terus blur lah kan. Bahaha!! Ini macam doktor pon ada ke? Kalau dah doktor pon was2 lagikan aku kan?? So, keluar dari bilik doktor dah tak tau nak buat muka apa kat mr. Hubby. Hahaha!! Nak excited pun macam tak boleh. Yelah, macam tak confirm jek.. So, cite jugaklah kat hubby but masing2 tak excited sangat. Simpan dalam hati jek bersama doa2..

Doktor 3: 

Kali ni hubby pulak beriya2 sangat nak pergi klinik cek. Kali ni test kat klinik wanita Islam.. Berharap doktor sama2 bangsa dan agama kita bolehlah beri layanan yang baik kan. Tunggu masa ni lama walhal aku adalah orang pertama. Doktor pukul 11 baru masuk tu pun still kena tunggu lagi. Fuhh.. Takpe.. Sabar2.. 

Masuk jek jumpa doktor terus cite kat dia. Then dia tak nak buat scan. Sebab aku bagitau cerita doktor kedua tu. Dia kata membazir buat scan lagi sekali. 

"Dont waste your money"

Eh, kau dah kenapa? Ada pakai duit kau ke? Dah hubby aku suruh pergi cek takut kang apa2 coz sebelum ni kan aku pernah keguguran. Kang melawan cakap hubby dosa aku nak tolong tanggung ke? Herm.. Entahlah, kadang2 bercakap dengan orang yang lebih bijak pandai ni lebih sukar sebenarnya.. Dia tak nak cek takpe jadi meh kita bersoal jawab. 

Me: "Boleh ke minum susu kambing"

Doktor: "kenapa tak boleh? Itukan sunnah Nabi"

Terus aku beristighfar dalam hati. Hadoii.. Ko ingat aku ni buta agama sangat ke.. Bukan itu maksud aku. Yang aku maksudkan ialah kambing kan panas. Kotlah tak sesuai minum masa awal2 ni. Haii lah doktor. Aku ni malas nak cari gaduh dengan orang. So, kita sabarkan diri jelah. Banyak juga dia ceramah kat aku tapi tak kuasa nak ingat balik and menjatuhkan maruah dia kan. Nama klinik pun aku ingat cume malas jek nak share. Kang habis periuk nasi orang. Dosa.. Dosa..

So, sebelum aku bertukar hijau dan sebelum tanduk aku keluar. Baik kita blah. Bahaha!! *rupa aku buruk time mengamuk*

Doktor 4: ~last!!

Yang ni jiran yang suggest. Dia kata sini bagus after aku mengadu tentang ketiga2 klinik yang aku pegi. So, hari Mr. Hubby cuti dia bawak pegi situ. Aku rasa antara semua klinik yang aku pergi ini paling senang dan terbaik. Bahaha!! Betul tau.. Doktor dia wanita India. So, berpusing2 cari klinik ni sebab tak pernah pegi pon klinik ni. 

Masa sampai tu ramai jugak orang tapi tunggu takdelah lama sangat pon. Dah kena panggil moh le kita masuk. Masuk2 jek aku just cakap 2 bulan tak period. Dia terus suruh baring scan and dia cek. Sekejap je terus nampak. 

"Eh, dah dua bulan dah ni.."

Terus tengok kat screen dia. Aahh.. Memang nampak. Terus excited. Doktor print gambar scan tadi. Pastu terus keluar and buat muka excited. Terus bagitau hubby dah dua bulan dah. Mr. Hubby pun senyum lebarlah kan. Kekeke!! Senyum macam mintak penampor jek. Bahaha!! 

Pastu naik kereta terus hubby sibuk nak tengok gambar scan. Aku pulak sibuk call my mom sebab sebelom pegi tadi dia dah pesan. 

"keluar jek klinik terus telefon" 

Haha!! Eh siapa terlebih excited nih.. Tapi memandangkan aku anak yang baik so kita ikukan ajelah. Kuikui!! *rasa nak lempang diri sendiri* balik jek terus singgah mamak nak makan roti canai plus ABC. Kekeke.. Nasib hubby layankan jek. Feww.. 

So, apa yang aku peratikan keempat2 klinik yang dah aku pergi tu takde pulak adegan2 macam dalam tv tu. *kuat sangat pengaruh tv* Alah.. Yang kalau kita pergi klinik pastu nanti doktor akan cakap;

"Tahniah, awak mengandung" 

Takde ok. Takde. Nampak sangat kan semua itu tipu semata2.. Sekarang ni sebenarnya susah nak jumpa doktor yang betul2 jaga customer. Kebanyakkannya materialistic. Yelah kalau boleh nak pesakit tu keluar cepat2.. Sebab nak bagi pesakit lain pulak masuk. Barulah duit pun masyuk.. Iye ke tidok.. Itu pendapat akulah.. Memandangkan aku kerap sakit and pegi klinik ni selalulah jumpa macam2 ragam.. So, apa pon jalankan setiap kerja kita dengan ikhlas..  



No comments:

Post a Comment

Tolong tinggalkan comment anda.. tapi peringatan!!
Tolong jangan tulis mengarut+kasar, ohkey?!!