9 May 2016

Tips Hentikan Anak Hisap Puting (Pacifier)

Assalamualaikum..

Aku tahu bukan senang nak stopkan anak daripada hisap pacifier. But alhamdulillah.. Allah mudahkan kerja aku dengan cara tidak sengaja. Sebelum tu dah macam2 cara aku try, but failed!! Sejak anak aku dah start setahun lebih aku dah mula kurangkan bagi dia puting. Aku sorokkan masa siang. Alhamdulillah takdelah dia melalak mencari ke apa cuma bila malam nak tidur je dia mesti nak.

Bulan ni anak aku dah nak masuk 2 tahun. So dia stop terus dah dalam 2-3 bulan jugak kot. Lega bila boyAF sekarang langsung tak ingat kat puting dia. Nak tidur pun dah tak perlu puting tu just susu dah cukup, kenyang, terus pandai2 dia tidur. Oh, boyAF ni dia style yang jenis tidur tak berapa minat di peluk dan di dodoi2. Biar je dia situ, tengok2 tidur dah. Asalkan ada mama dia kat sebelah. 

Nak tahu cara2 kan? Meh kita share pengangalaman aku ye..

1. Letak asam jawa dekat puting.

Yang ni tak mujarab langsung dekat anak aku. Letak pun still jugak dia hisap. Dah tu acaner. Geram jelah kau pandang anak kau dengan redho. But, korang boleh try kot2 lah tak jadi dekat boyAF tapi menjadi dekat anak korang kan???

2. Serbuk kopi.

Yang ni bertahan sekejap je. Lama2 dia telan jugak dengan kopi tu sekali. Sabo jelah!! Aku tak pernah bagi anak aku minum tea or caffein tapi yang ni terpaksa. 

3. Sorokkan pacifier

Macam aku cakap kat atas tadi, sorokkan kat tempat yang dia susah nak capai, nampak, dan jumpa. Oh, tips yang ni hati mesti kental ye. Jangan nak berlembut sangat. Macam aku stopkan boyAF puting sebab rasa dia dah besar, dah nak 2 tahun. Jangan anak kau baru masuk 6 bulan kau paksa jugak dia stop. No!! Dia tak faham ape pon lagi. 

4. "Jangan ganti"

Yang ni paling berkesan. Seriously, must try!! Kalau pacifier anak korang koyak ke, pecah or whatever please jangan ganti/beli yang baru. Biarkan je. Memang kita akan rasa kesian but percayalah dengan automatiknya nanti dia akan stop sendiri tanpa paksaan. Tak percaya?? Trylah. Pacifier boyAF koyak so nak beli tapi tak jumpa yang boyAF biasa guna so tak jadi beli and lama2 jadi malas terus nak beli. Mungkin ada hikmah tak lama terus boyAF tak nak dah. Tak sedap kot!

5. S.A.B.A.R

Paling dan tersangat penting. Jangan kau sangka dalam 1 hari anak kau boleh stop hisap puting dia. Noooo... Semuanya bergantung pada anak kau. Jangan juga putus asa. Biasalah kalau banyak kali cuba. Sebab tu orang kata jadi mak2 ni memang banyak kena sabar. Kalau macam ni tak boleh sabar benda lain tak tahulah macam mana kau nak hadap. Macam ni bole makan berbulan jugak kau nak bagi dia stop. Tak payah anak, cuba kalau suami korang yang merokok tu suruh dorang stop. Senang ke tidak? Silap2 tak boleh pun. ;P

Korang jangan risau kalau korang dah cuba macam2 tapi anak korang tetap tak boleh stop. Relax.. Benda2 macam ni anak2 akan pandai stop sendiri bila tiba masanya. Dont worry ok.. Dah jangan nak stress sangat. 

Oh, nak bagi tau korang ni baru lepas satu problem. Banyak lagi kita as a parent nak hadap ok. Sekarang ni yang sedang bermain2 dalam otak aku ialah macam mana nak bagi stop breastfeeding boyAF, ajar dia minum susu FM (dia tolak), dan ajar dia buang air dalam toilet ( not now). Hahaha!! Ya, aku jenis suka fikir ke depan walau pun benda tu lama lagi. 

Aku bersyukur sebab di berikan peluang susukan boyAF sampai dua tahun. Buat masa ni still teruskan je. 1 day nanti aku try stopkan breastfeed pulak ye. Nanti aku share pulak pengalaman tentang tu nanti macam mana. But, lama lagi kot. Macam aku kata kita kena banyak sabar. Kita ni macam saintis orang kata, buat kajian, try and error. Hihihi!! 

Oklah, hope korang yang try tips atas ni nanti pun berjaya juga ok! Oh, korang2 yang baca dan try tu nanti boleh lah komen. And mana2 blogger yang baca tu pun komen jugak bolehlah aku pulak blogwalking blog korang. 



1 comment:

Tolong tinggalkan comment anda.. tapi peringatan!!
Tolong jangan tulis mengarut+kasar, ohkey?!!