11 Jan 2013

Isu sensitip-kalimah Allah

Sebelom apa2 aku nak beri peringatan dulu. Entry aku kali nih hanyalah dari sudut pandangan haku. Malah takde kaitan dengan politik ini, politik ituu.. So, kalau boleh aku tak nak entry aku menyentuh sensitiviti mana2 pihak sebab aku is tak suka gadoh. 

Sebenarnya isu sensitip yang aku nak luahkan adalah berkaitan dengan kalimah Allah.. Kite kan selalu sebut Allahuakbar, Ya Allah, Astaghfirullah, Subhanallah, Masyaallah and banyak lagi dalam rutin harian kita. Aku is fening mendengar2 kes2 baru nih berkaitan dengan kalimah Allah.

Biasa kalau kita baca al-quran pon banyak ayat2 yang menyebut kalimah Allah. Patot ke kita share kalimah Allah bersama2 agama lain? Yelah, aku pon bukan nak kata agama aku tu tinggi ke hape kan.. Cetek ilmu kita boleh belajar.. Tapi kite kat Malaysia nih dah terbiasa kalau dengar orang sebut Allah jek kita akan kata

"Owh.. orang Islam.."

Tapi sejak2 akhir nih aku perasan ade jugak orang yang bukan beragama Islam yang menyebut kalimah Allah. Contohkan, owang nih India and dia terlupa bawak sesuatu.

"Allah kak, saya lupa bawaklah.."

Oohh.. Apakah? Tapi sebutan dia ada lain sikit lah. Lagi2 baru2 nih ade sebut tentang orang bukan agama Islam pon nak guna pakai kalimah Allah. Aku pon macam erk!! Terfikir jugak aku kalau semua agama pakai nama Allah tu pada Tuhan mereka macam mana nak bezakan dorang agama apa? Hewheww.. 

Pulak tu, kalau dorang guna kalimah Allah tu macam mana? Nanti bila kita baca al-quran banyak ayat2 yang sebut Allah.. Tak ke nanti masing2 ke konfiusan. Tak boleh ke buat ape2 kan?? Yelah dari dulu lagi kalimah Allah tu diguna oleh umat2 Islam so kalau boleh kite pertahankan lah kan.. Dorang pon ade keluarkan kitab jugak kan? Jangan nati ade yang konfius tak dapat bezakan mana kitab Islam mana kitab dorang.. 

Lagi pon ramai orang2 kita nih yang dah pegi jauh.. al-quran dengan dorang jaraknya lagilah jauh.. Bahaya oohh... Aku pon bukanlah baik bebenorkan.. Setiap orang ada salah silap sendiri.. Itu hal masing2 dengan Allah.. Aku pon manusia biasa yang kadang2 terleka. Tapi aku nak jugak pertahankan apa keistimewaan yang kita ada. 

Hokey, dah abis serius. Tak moh tegang2 urat2 kat muka tu eh. Jangan gadoh tarik2 rambot. Jangan politik itu maki politik ini dan sebaliknya, jangan nak kata2 owang

"Ceh, konon baiklah tu"

Hokey, kalau aku dengar memang sentap oohh...

Peringatan terakhir aku nak bagi: JANGAN BERANI2 NAK GADOH2 KAT BLOG HAKU HOKEY AND AKU TAK NAK KOMEN YANG BERKAITAN POLITIK. KOMEN KORANG MESTILAH YANG BAIK2 SAHAJA!!!


No comments:

Post a Comment

Tolong tinggalkan comment anda.. tapi peringatan!!
Tolong jangan tulis mengarut+kasar, ohkey?!!