19 Nov 2013

Usaha aku untuk pregnant!!

Assalamualaikum..

Kum apa kombet, bet apa betmen, men apa mentol.. Bahaha!! *lempangjekbudakni*

Oklah, back to topic. Hurmm.. Tajuk dia je dah mengujakan. Kan.. Kan.. Ke aku sorang jek? Eh serious tau dulu masa belum pregnant hari2 aku suka bukak blog orang cari alternatif dorang nak pregnant. Apa dorang amalkan, apa dorang buat, apa dorang makan @ minum

So, ehem.. Meh aku nak share keterujaan aku nih dengan korang jugak. Kuikui.. 

1. Minum zureat


Gambar aku cilok dari google jek. Huhuhu.

Okey, aku minum ni masa nak dapat yang pertama dulu tapi takde rezeki aku keguguran.. Masa tu aku minum tak habis sebotol then alhamdulillah lekat. Mungkin dah rezeki aku masa tu kan? 

2. Berurut

Lepas aku keguguran aku cuba2lah pergi berurut. Atuk(pompuan) ni kira kawan my dad. So, dia tanyalah kat my dad dah ada cucu belum. So, my dad katelah belum lagi.. So, atuk tu suruhlah dia datang bawak aku. So, kitorang pergi berempat. My dad, mom hubby and me. 

Aku nih memang dasar penggeli. Pantang sentuh sikit. Masa atuk tu urut ada gak menggeliat2 geli ada, sakit sikit pun ada. Bahaha!! Aku kan manjeww.. Masa urut pertama time tak kena. Sepatutnya period kedua ko datang aku datang lepas period. Hahaha.. So, bulan depannya datang lagi. 

3. Banyak makan taugeh

Nasib aku hantu sayur. So, takde sayur tak sempurna hidupku. Kuikuikui.. Orang kata taugeh sangat sesuai kepda sesiapa yang nak pregnant. Oklah tu. Bukan suruh makan benda mengarutkan masa tu rajin pergi chicken rice shop sebab situkan ada jual taugeh kan. Dia punya taugeh tu sedap oohh.. Cer try.. Cer tey.. Hahaha!! 

4. Klinik pakar

Yang ni Mr. Hubby bawak. Kawan mr. Hubby yang recommend sebab dia pun cam aku jugak gugur pastu pegi klinik tu bulan depannya terus pregnant. So, hubby kata kita try jek.. So, aku pun ikut jeklah. Klinik ni kat JB. 

Sekali doktor tu bagi aku ubat Duromin. Ohh.. Ini macam bagi kita kurang selera makan. Terus sentap. Apakah?? Gemuk kebeno ke aku ni kan.. Tapi takpe.. Layankan jugak.. Memang kuasa ubat tu power. Kalau tak makan nasi pon takdehal ok. Tapi aku makan tak lama sebab tak kuasa and takut kot2 ada side effect ke apa.. 

5. Ubat subur

Oohh.. Yang ni aku tak tulah nama dia apa. Doktor bagi aku telan jek lah. Kali ni aku pergi klinik lain dekat Kluang jek. Kawan aku suh pegi klinik lain tapi aku pergi klinik lain. Bahaha.. *dasardegil* 

Eh, tapi bagus masa ni. Syiookk.. Aku citelah masalah aku pernah gugur lepas tu ni belum pregnant lagi. Dia pun cek siap scan aku pun tak tau sebab apa. Hohoho.. Pastu dia kata takde apa2. Boleh ke dia tanya;

"U mau mengandung ke tak mau?"

Eh, ofcoslah kan. Dah kenapa tak nak pulak.. Terus terpikir dalam hati mesti doktor ni salah faham. Hahha!! Dia ingat aku taknak anak and nak gugurkan kot. Puuii!! 

So, dia suruh datang masa period hari kedua. Sekali ku terlepas hari ketiga baru datang. Pergi2 terus dia cam aku ok.tak cakap banyak and terus bagi ubat suruh makan lima hari berturut2. Katanya itu untuk bagi kau subur. Kekadangkan ovum kita tu tak subur thats why tak jadi kot. Tapi!! Mujarab. Alhamdulillah.. Kita kan ikhtiar yang tentukan Allah.. Bulan depannya terus period aku tak kunjung tiba. Terus lekat.. 

So, korang tak payah nak takut2 pergi klinik. Sesetengah orang takut nanti doktor kata alah.. Baru berapa bulan awak kawin. Ceh!! Sukatiklahkan?? Masa aku pergi doktor tanya jugak tapi dia takde pon cakap cenggitu. So, kalau ada jek doktor cakap camtu ko bangun terus tumbuk je muka doktor tu, then blah tak payah bayar. Bahaha!! *kejam*

Ada cara lain yang orang buat macam jaga pemakanan. Aku nak kata jaga sangat tu tidaklah. Cume aku tak makan benda2 tajam.. Contohnya ofcos nenas. Eh, air gas pun jangan berani2 ko nak sentuh yek.. Aku ni selalu jeling2 jek. *nangis* tapi takpe pengorbanan yang berbaloi kan?? Yang lain aku bedal jek, makanan pedas, fast food, sumelah.. Air nescafe pun aku telan. Kekeke.. Tapi dah start pregnant tak minum. 

So, korang bolehlah try.. Banyak lagi cara yang aku pernah research dulu. Contohnya minum air rebusan kacang ke taugeh ek. Lepas tu masa bulan 4 aku pergi umrah so masa kat sanalah berbelit2 lidah ko ulang doa yang sama moga dikurniakan rezeki ank cepat kan. Masa kat sana pon banyak baca surah Mariam. Haa.. Jangan lupe try jugak k.. 

Tu jelah yang aku ingat. Nanti2 kalau ada yang terlupa tetib ku ingat aku share ek.. Tatata... 



No comments:

Post a Comment

Tolong tinggalkan comment anda.. tapi peringatan!!
Tolong jangan tulis mengarut+kasar, ohkey?!!