10 Jul 2014

Puasa ke 12

Assalamualaikum..

Dah takde idea nak masak apa untuk berbuka yang simple2 and just main campak2. Memandangkan nasi masa sahur tadi masih berbaki moh le kita buat nasi goreng jek..


Haha!! Secoet jek nasi aku tu kan? Biasalah aku ni memang jenis yang tak makan nasi bila berbuka. Sebab bila berbuka nasi kang time nak sahur mulalah terkulat2 nak telan nasi tu. Rasa macam nasi tu keras yang amat. 

Ayam madu tu aku beli kat bazar. Memang terbaik lah. Boleh katakan hari2 jugak aku beli. Haha!! Beli ayam madu ni je boleh habis lebih Rm10. Dasyat harga makanan sekarang kan? Nasib aku cume tinggal beli kuih dengan something untuk kunyah malam2. Biasalah orang yang menyusukan ni memanjang lapo jek.

Menu aku berbuka hari ni Nasi Goreng Udang. Dapat pulak udang sedang2 memang syok lah. Barulah terasakan. 

Dah alang2 tu aku tepek teruslah resepi ek. 

Bahan-bahan

Nasi 
Udang
Sayur kobis
Daun sup
Bawang putih (blender)
Bawang merah (blender)
Setengah kiub ayam
Cili api (ketuk/tumbuk)

Cara masak

1. Tumis bawang putih dan bawang merah sampai naik bau. Masukkan pula kiub ayam.
2. Masukkan udang. Biarkan sampai bertukar kemerahan.
3. Masukkan nasi dan gaul sebati. Goreng sampai puas hati dan lastly masukkan kobis dan daun sup. Jangan terlalu lama. Matikan api.

Semudah ABC kan? Haha!! Sedap lagi makan panas2 dengan tabur ikan bilis goreng. Nyum2..

No comments:

Post a Comment

Tolong tinggalkan comment anda.. tapi peringatan!!
Tolong jangan tulis mengarut+kasar, ohkey?!!