10 Jul 2014

Resepi Lontong Simple

Assalamualaikum..

Seriously aku suka makan lontong. Lagi2 kalau dapat lontong beserta sambal tumis. Memang terangkat!! 

Biasanya aku kalau buat lontong mesti nak letak babat. Tak tau kenapa tapi bila tak letak rasa kosong. Walaupun dalam tu dah macam2 bahan.haha!! Demand!

Eh, sorry.. Takde gambar coz malas pulak nak amik masa tu. Haha!! Oklah. Teruskan ke misi asal.

Bahan-bahan

Nasi impit (rebus)
Babat (rebus sampai lembut)

Santan (aku pakai santan kotak mns)
Kunyit (tumbuk)
Kiub ayam (bergantung berapa banyak kau masak)
Garam
Air
Fucuk dan suhun (rendam)
Kobis

Cara masak

1.  Masukkan santan, air, kunyit yang ditumbuk tadi beserta babat
2. Masukkan kiub ayam dan sedikit garam. Gaul sebati dan biarkan hingga mendidih
3. Dah mendidih masukkan kobis, fucuk dan suhun. Kacau sekejap dan matikan api. Siap!!

Aku masak ni pakai apa yang ada kat dapur jek. Tak kuasa nak keluar membeli and elakkan pembaziran. Eh!! Tak complete pun but still rasa dia mengancam kata ko.. 

So, bolehlah try resepi lontong yang simple and main campak2 ni. Confirm mudah. Bulan2 puasa ni buat apa pun nak cepat jek. Haha!! Lagi2 macam aku yang ada baby ni. Rasa paling mudah nak masak magie jek. Bahaha!! Gila keji betul. 

Lontong ni sedap kalau makan dengan sambal tumis. Nanti aku share resepi sambal tumis terbaik from my mak. 


No comments:

Post a Comment

Tolong tinggalkan comment anda.. tapi peringatan!!
Tolong jangan tulis mengarut+kasar, ohkey?!!