26 Dec 2014

Peniaga poyo..

Assalamualaikum..

Tajuk memang saja kasi gempak sebab dah lama tak update blog kan.

Sebagai customer kita ada hak kita jugak kan.. Sedih dan malu jugak bila kena tengking depan orang ramai. Mesti korang sangka aku buat hal kan? No!!!

Kejadian: Cool Blog Kluang Mall
Tarikh: 21 Dec 2014

Me n hubby pegi situ beli air bandung and yam. So dah order pegilah beratur dekat bahagian nak bayar tu kan. So, sampai turn kami air yang kami order tu dah siap tapi kat situlah. Tak amik2. But, its ok.. Aku faham sebab masa tu pon memang ramai customer so dorang pon tak menang tangan.

Tak lama baru owner dia datang tengok mesin dia segala. My hubby cakap maybe mesin dia ada problem. Lepas dah telek mesin dia baru dia bagi air tu kat kami. Then aku pun bayarlah kan. So, aku tanya kat owner dia tu "nak plastik boleh tak?". Masa aku tanya  tu dengan nada sopan dan manja ok. Sekali dia boleh tengking aku "Sabarlah!! Mesti bagi punya!!"

Tertelan air liur jap. Haha!! Baru mintak plastik dah tengking camtu, kalau mintak lebih2 entah apa aku dapat agaknya. Kot iye pun tension dengan mesin ko tu tak payahlah nak tengking customer. Bawak je mesin tu pegi repair settle masalah.

Kesian kita ni yang jadi customer macam takde hak pulak. Maybe perniaga2 and pekerja macam ni kena pergi kursus bukan terus2 bukak niaga. Sebab tulah jadi camni. Dia lupe siapa customer pada dia.  Mungkin pada dia kalau hilang customer sorang takde masalah. Tapi kalau dah satu hari 5 orang kau tengking camni, bagi masa setahun lingkuplah gamaknya. So, ubah sikit sikap.

Masalahnya lagi bila niaga franchise ni sebab agen yang buat hal company yang buruk nama. So, itu salah satu risiko dia. Eh, dah masuk bab bisnes pulak dah.

Kadang tu pulak ada yang poyo. Terutamanya pekerja dia. Customer datang dia buat acuh tak acuh je. Macam customer tu takde duit pulak. Ciss!! Menyampah tengok orang camtu. So, tolonglah.. Jaga perangai tu sikit. Eh! Haha!!

So, kerja biar ikhlas ok...

No comments:

Post a Comment

Tolong tinggalkan comment anda.. tapi peringatan!!
Tolong jangan tulis mengarut+kasar, ohkey?!!