20 Feb 2015

Kebakaran lagi

Assalamualakum..

Kalau sesiapa pernah baca blog aku mungkin tau aku pernah kongsikan cerita tentang rumah jiran aku yang terbakar. Kejadian tu baru lagi dan masih lagi terasa debornya. Kali ni lain pulak jalan cerita dia cuma yang sama ialah kebakaran. Kalau hari tu terjadi pada jiran aku kali ni terbakar pulak taman permainan berdepan dengan rumah kami. 


Masa tu kami tengah bersiap nak keluar. Maklumlah kan hujung minggu apa lagi berdating lah kita kan.. Kebetulan aku tengah cari barang dalam kereta dan dengar bunyi lain macam. Macam bunyi api yang makin lama makin kuat. Tau kan macam mana bunyi dia kalau api bakar semak. Haa.. macam tu lah. Mula2 kusangkakan orang majlis tengah bakar sampah ke apa kan. Sekali tu tengok takde orang pun jaga kat situ, dah lah api makin lama makin marak. Terus rasa tak sedap hati. Huhu..


Abaikan pokok besar dan pokok pisang tu. Haha!! Aku pun tak tahu pokok siapa. Banyak kat depan ni.. Maklumlah kan, aku ni pemalu memang hidup terperap dalam rumah jelah. Okeh, sambung cerita tadi. Terus aku bagitahu hubby dan suruh dia telefon bomba. Makin lama kan api dia tu makin marak tau. Ngeri aku tengok. Asap dia pun makin lama makin tebal. Jadi sebelum apa2 terus ajak hubby blah. Tak bolehlah nak tunggu sebab kami ada budak kecikkan. Asap macam ni tak bagus untuk dia jadi sebelum apa2 sayonara lah. Tapi takpe kami pun dah telefon bomba, mungkin dia pun sangka kami ni kebetulan je lalu kat situ. Hahaha!! Padahal.. 



Korang nampak tak kotak elektrik tu. Okeh, aku tak tahulah apa nama dia sebab dulu aku belajar sumber manusia. Haha!! Api belakang tu je tau sikit je lagi nak sampai. Api pun dah semakin merebak ke sebelah kanan. Dah lah tempat ni banyak sangat pokok jadi agak bahayalah kan. Aku takut dengan pokok2 besar ni semua terbakar. Terus otak terbayang2. 

Balik tu kami tengok alhamdulillah semua selamat. Kotak elektrik pun ok. Mungkin masa kami nak gerak tu pun bomba dalam perjalanan. Masa kebakaran tu kesian tengok orang yang lalu lalang situ sampai tak nampak jalan, lagi kesian dekat orang yang naik motor tu. Hukhuk!! Lagi kalau bawak budak, kesian sangat..  Aku tak pasti apa punca dia tapi memang masa ni panas memang menggila lah. Mungkin sebabkan cuaca terlampau panas, atau mungkin ada seseorang hisap rokok dan buang puntung rokok dia kat situ. Erm.. macam2 sebab sebenarnya. Kebetulan pula area rumah aku ni memang angin tu kadang agak kuat juga. 

Jadi korang tu, memandangkan musim tengah panas ni jadi di harap dapatlah berhati2. Kalau ternampak kebakaran ke apa tolonglah telefon orang yang sepatutnya. Kepada si perokok2 pula TOLONGLAH sebelum buang puntung rokok tu pastikan api dia dah padam. Cintailah bumi kita. Eh!! Hahaha...

No comments:

Post a Comment

Tolong tinggalkan comment anda.. tapi peringatan!!
Tolong jangan tulis mengarut+kasar, ohkey?!!