14 Apr 2015

Student, Hostel dan Masak

Assalamualaikum..


Tetiba sangat gambar ni. Haha!! Bolehlah daripada takde. 

Apa kena student, hostel dan masak?? Haha!! Semua orang mesti faham apa aku maksudkan.. Baru2 ni kan heboh dekat social media pasal cerita ni. Bukan nak cerita lebih2 tapi just nak share pengalaman aku masa study dulu. 

Masa study aku duduk dekat hostel adalah dalam 1 semester. Eh, ke 2 semester ek? Aku pun ingat2 lupa, sorry.. so masa duduk dalam hostel dah confirm2lah tak boleh nak masak kan? Mana ada pihak pengurusan beri kebenaran student masak dalam bilik. Tapi disebabkan student2 dasar degil tetap jugak bawak rice cooker. "Boleh masak apa je dengan gunakan rice cooker?" 

Hello!! See the leg lah. Macam2 korang boleh masak dengan rice cooker tu. Percaya tak aku pernah goreng jemput2 dalam tu? Aku guna rice cooker sampai aku kerja kat Jb. Kami sewa bilik, so dapur dah ada orang guna so aku bawak rice cooker then masak. Siap bawak bekal pergi kerja.. Mee goreng dan spagheti pun aku pernah masak dalam tu. Bahaha!! Dah kahwin cerita dengan hubby dia terkejut dan tak percaya. Ramai orang tak tahu boleh je masak dalam rice cooker tu. Rice cooker ok bukan slow cooker. 

Apa yang penting kerajinan dan keinginan, kalau takde semua tu tak jadi walau pun bahan dah terbentang depan mata. Kikiki.. Nak suruh student masak tu boleh tapi bergantunglah. Ini kalau dah sampai hujung semester pun dia still duduk dalam hostel nak masak apa? Lainlah kalau dorang duduk menyewa ke apa. Itu pun tengok jugak. Biasanya student ni belajar jauh2, dan dah confirm duduk sendiri so barangan dalam rumah pun tak complete. Nak suruh masak dah confirm2 kena beli dapur, kuali bagai tu semua kan? Tapi zaman aku belajar dulu bila dah duduk luar ramai je yang masak sendiri siap buat open house bagai masa hari raya. Kau mampu? Bahaha!! Paling tabik dekat student lelaki siap masak nasi tomato tak silap aku. Siapa sangka kan? 

Teringat masa dalam hostel dulu dengan rice cookerlah aku masak tomyam. Bahaha!! Itu pun pinjam budak 1 bilik punya. Orang lain balik kampung tapi aku berdua dengan kawan tak balik so kami buat kerja. Haha!! Siap simpankan tuan empunya rice cooker tomyam. Haha!! Orang buat jasa kita balaslah balik kan. Tapi zaman sekarang ramai student lebih suka makan dekat luar. Macam zaman2 aku dulu peniaga pandai dorang buat makanan sesuai untuk student. Ikut kemampuan student lah.. Tapi kadang tu macam tak cukup masa tau nak masak, mana taknye pagi sampai petang penuh dengan kelas, kadang tu malam pun ada. Aku dulu zaman study mana ada gap panjang barulah masak.

Kita ni nak bagi cadangan kat orang pun kena jugak fikir2 logik. Bukan main hantam je.. Last ni dengar pulak suruh orang tanam pokok. Kalau orang duduk apartment ke, flat ke nak tanam kat mana? Sedangkan aku yang duduk rumah teres setingkat pun takde tempat dah nak menanam. Lainlah korang yang memang terang2 rumah banglow kan, tanah luas boleh tanam pokok pisang, sawi, kacang botol, cili api semua.. Bahaha.. Tapi tak kisahlah. Lantokkan situ.. Barang naik harga ke, GST ke, kita tetap kena beli barang2 jugak. Tak beli rumah tak berasap, tak berasap tak makan pulak orang dalam rumah ni. 

Apa pun enjoy our life.. Untuk student2 mana yang rasa takde hal nak masak, masak lah boleh jugak kurangkan perbelanjaan walaupun harga semakin meningkat. kikiki.. 




No comments:

Post a Comment

Tolong tinggalkan comment anda.. tapi peringatan!!
Tolong jangan tulis mengarut+kasar, ohkey?!!