1 Feb 2016

Bekerja biar IKHLAS

Assalamualaikum..

Saja je nak share cerita. Hari tu aku keluar ke Jusco Bukit Indah disebabkan musim2 nak CNY ni memang berderet orang beratur dekat kaunter. So, hubby suruh aku bawak boyAF lepak minum dulu. So, pusing2 singgah lepak dekat Secret Recipe. Kami pun just order yang ringan2 je sebab memang baru lepas makan. Aku order kek dan aiskrim untuk boyAF. 

Tengah kami menjamu selera aku perasan salah seorang pekerja wanita di situ membawa sepinggan pizza dari table hujung untuk dibungkus. Sambil tu aku dengar dia mengomel "orang yang tamak selalu rugi.." Dia bercakap dengan kawan dia dekat2 situ jugak. Aku yang dengar ni pun menyirap jugak lagikan kalau aku yang kena memang aku balas balik. 

Pada aku as long as dia mampu tak kisahlah kan. Padahal orang tu bungkus mana yang tak habis apa yang membazirnya. Balik pun dia boleh sambung makan lagi. Atau dia boleh bagi sapa2 yang ada kat rumah makan. Pada aku walau orang tu order banyak mana pun dan dia tak habis lantak dia lah kan? Dia yang bayar. Bukan dorang pulak yang kena bayar mana2 customer makan tak habis. Setahu aku bos suka je kalau orang order banyak, untung kot! 

Aku just rasa kecewalah tengok orang bekerja macam ni. Kau bekerja nak cari rezeki ke nak maki customer? Walaupun customer tu tak dengar apa kau bebel tapi customer lain bukannya pekak. Kita ni yang dengar pulak rasa macam kesian dekat orang tu. Tiba2 terfikir kalau kita duduk kat tempat dia apa perasaan kita. 

Setiap customer ada hak dia nak memilih, ada hak dia nak makan apa je, habis atau tak itu letak tepi. Tak habis kalau dosa pun dia tanggung. Oh, lepas tu esok2nya aku pergi lagi kat situ bawak my abah dan mak makan kat situ. Orang yang sama amik order dengan muka macam pandang orang tak puas hati dan dia jugak hantar air. Dia punya letak air punyalah kuat sampai mak aku berbisik tanpa suara kat aku "ganasnya". Haha!! Tak faham aku, lepas tu aku nak balik dia bising2 marah2. Tak tahulah marah sapa. Mungkin agaknya mood swing kot! Macam kipas anginlah awak ni ke kiri ke kanan mood awak tu. Lain kali pakai aircond statik je mood tu. Hihihi!! 

Lagi satu perangai dia bila kau order banyak je muka dia akan berubah, masa tu aku rasa macam terhina pulak. Macam bila order banyak tu 1 dosa. Aku berempat termasuk boyAF dan aku order tomyam for my mak, chicken chop fo my abah, aiskrim untuk boyAF dan kek untuk aku. Betullah kan sorang 1. Air sorang 1 cuma aku dengan boyAF share je. Itu pun dia pandang semacam je. Aku masa tu rasa nak cekik2 je, haha!! Tapi bersabar jelah.. Ada aku kisah, aku yang bayar pun. 

So, korang2 please jangan diikut perangai tak senonoh ni. Kita masing2 cari rezeki, setiap sen kita dapat kita nak yang halal so make sure setiap benda kita buat tu biarlah elok. Lagi2 kalau kerja yang berhubung dengan customers ni biarlah layanan tu elok sikit. Paling tidak senyum sikit. Bukan rugi apa pun tiap2 bulan dapat gaji kan? hihihi!!

Dahlah, penat bebel. Nak siap2 ni nanti nak keluar makan aiskrim bagi sejuk sikit hati ni. ;P

No comments:

Post a Comment

Tolong tinggalkan comment anda.. tapi peringatan!!
Tolong jangan tulis mengarut+kasar, ohkey?!!