28 Apr 2016

Hilangkan panas demam dengan telur

Assalamualaikum..

Anak korang demam? badan panas? 2 hari lepas suhu boyAF naik sampai 39.4, risau jugak aku. Terus teringat petua yang pernah viral dulu pakai telur. Sebelum ni nak try tapi takde siapa demam so kali ni kebetulan boyAF demam terus cepat2 pergi dapur rebus telur. 

Lepas telur dah siap rebus sejukkan dulu. Janganlah letak kat anak time telur tu still panas, ada makin sakit anak tu nanti. Agak dah sejuk boleh ambil telur tadi yang dah dikupas kulit dia dan golek2 dekat kepala danbadan dia. Buat ni makan masa, aku buat dalam setengah jam. Macam aku, buat masa anak tengah tidur sebab boyAF tak suka. Pelik agaknya dia rasa. 

Masa kau golek2 nanti kau akan rasa telur kau pegang tu macam suam2. Padahal telur tu dah sejuk. Lepas setengah jam atau lebih kau golek2 bolehlah kopek putih telur dia tu slow2. Tak nak sampai kuning dia terpecah ke apa kang tak nampak pulak menjadi ke tidak kan.


Ok, dia jadi macam ni. Berbintik2, gelikan?? Aku masa mula2 tengok rasa meremang jugak. Bila kau pegang2 bintik2 tu kau akan rasa keras2. Kalau kau nak kepastian make sure kau rebus telur tu dalam 2,3 biji. Masa aku hari tu memang rebus lebih sebab nak tengok perbezaan dia. Satu tu kau kopek dan tengok kuning dia, lepas tu boleh makan. Yang atas ni memang tak lah nak makan. Hahaha!! 


Lepas aku buat ni tak lama tu aku try cek suhu boyAF, turun jadi 38.4. Malamnya aku buat lagi dan akhirnya turun sampai 37. Nampaklah perbezaan dan petua ni menjadi. Oh, aku takde bagi dia makan ubat ke ape ea. Letak tuala basah pun takde, aku just guna telur ni je. Yang penting kita mencuba kan. Agak2 kalau try tak menjadi bawak je terus pergi klinik. Senang. Hahaha!! 

Nanti2 korang pulak boleh try. Menjadi ke tidak. Oh, ye.. Tq kepada orang yang share pasal petua ni (tak tau siapa). Next time boleh share lagi petua berguna. ;P




No comments:

Post a Comment

Tolong tinggalkan comment anda.. tapi peringatan!!
Tolong jangan tulis mengarut+kasar, ohkey?!!